vrijdag 4 januari 2019

Groen van start gegaan!

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en wow ik ga op turbokracht of zo 😂 Dat kenmerkt me wel denk ik, of ik ga ergens 300% voor of ik laat het lopen, een middenweg lijk ik niet te kennen 😉 Om de drive vast te houden ga ik wekelijks proberen (ja proberen) een leuke update te schrijven, vind ik voor mijn eigen overzicht al leuk en de turbo heeft voeding nodig. Aan welke van de 12 groene voornemens heb ik gewerkt de afgelopen dagen:

Bespaar water
Deze is zo makkelijk aan te pakken dus daar moest ik ook wel direct mee aan de slag. Deze koddige douchetimer besteld en hij is inmiddels vol in gebruik. Ik vind hem echt geweldig hahaha, wordt er gewoon vrolijk van als ik onder de douche stap al werd ik ook al voor gek uitgemaakt 🙈 Ik moet zeggen, 3 minuten is wel rushen hoor, het water moet nog even warm worden en dan shampoo, conditioner, scrubben, zeeprestjes wegspoelen, het lukt net maar is een uitdaging. Wel een uitdaging die ik graag aan ga. Naast de douchetimer staat er nu ook een hele grote vaas (formaat emmer) op het aanrecht voor al het 'overtollige' water uit de waterkoker, het koffiezetapparaat, de waterbakken van mijn lieve harige vriendjes, overtollig kookvocht etc. etc. In 2 dagen zit dat bakbeest gewoon vol! Bizar, want ik lette echt wel al op, maar wat gaat de tuin dat leuk vinden!

Minimaliseren en consuminderen
Om wat praktische inspiratie te krijgen ben ik begonnen aan het boek 'Op orde! minimaliseren in het gezin', een pleidooi voor minimaliseren, ontspullen en consuminderen #terugnaardebasis. In die paar dagen hebben we al heel veel spulletjes weggegeven via Woudenberg voor Elkaar gezet, een Facebookgroep waar spullen gratis aangeboden worden voor diegene die het goed kan gebruiken #duurzaamweggooien. Deze week werd er weggegeven:
  • Aromabrandertje Boeddha
  • Setje (2) kleine weckflesjes
  • Liter weckfles
  • Setje (2) chocoladevormpjes voor kerst
  • Setje (2) reclame stompkaarsen
  • Nylabone puppy
  • Houten zeehondjes ketting uit Pieterburen
  • Kaarsenkandelaar, 5-arms
  • Set (11) kinderboekjes
  • Set (2) snackpots
  • Prinsessen trolley
  • Spelletje 3 op een rij
  • Champagne flutes
  • Klein boeddha beeldje
  • AEG voetenbad
  • Setje (9) nagellak flesjes
  • Boekje over de Griekse eilanden
  • Sieradenkast
  • Diverse (6) chicklits en andere 'vrouwen'boeken 
  • Diverse (10) dieet/kookboeken
  • Open potje gloss haarwax

Minder plastic/afval
Nieuwjaarsochtend, ik genoot van een lekker ontbijtje en las ondertussen de tijdlijn van mijn Facebookpagina. Toeval bestaat niet, een leuk artikel 'Plastic? Dat is zóóó 2018!!' We doen hier al niet aan  plastic (water)flesjes en plastic bekertjes, maar de andere tips daar kunnen we wat mee. Ik heb al eerder een Humble Brush gehad dus heb maar weer een nieuwe besteld, een roze natuurlijk 😉 Binnenkort ook maar eentje bestellen voor in mijn tas. De magnetronbakjes én de shampoo- en zeepflessen gaan zeker nog aangepakt worden, die vind ik aanzienlijk lastiger. Ben erg blij met mijn vegan shampoo en conditioner (palmolievrij enzo) maar die zitten wel in plasic..... Glazen magnetronbakjes zijn vooral erg prijzig, dus daar gaan we het plastic gefaseerd verbannen.

(Statie)geld inzamelen voor het goede doel
Zo gaaf, na mijn blogje over de groene voornemens met daarin een collectantenoproepje kreeg ik een berichtje dat iemand wel wilde collecteren voor de Dierenbescherming. Niet zomaar collecteren, ze wilde wel 7!!! straten lopen met haar dochter, wow zoooo blij mee. Elke collectant, elk uurtje tijd wat iemand investeert in collecteren levert waardevolle euro's op, in dit geval voor dieren in nood. Twijfel je? Meld je aan als collectant!

Inmiddels heb ik ook een goed doel gekozen voor ons statiegeld, al het geld dat we dit jaar sparen met statiegeld gaat naar Stichting Melief, een prachtig doel wat erg bij mij past en gewoon goed voelt. Ben heel benieuwd hoeveel statiegeld we in een jaar bij elkaar verzamelen, zeker omdat we geen fervente frisdrank drinkers zijn, maar ook hier helpen alle beetjes.

Voor nu, ik ga even genieten van Richard Groenendijk, see you next week
💋

Geen opmerkingen:

Een reactie posten