zondag 27 januari 2019

Januari vloog voorbij

Al is de topsnelheid eraf, er zit nog voldoende PK in om lekker groen door te gaan alleen de tijd vliegt voorbij, soms zou ik willen dat er meer uren in een dag zaten.

(Statie)geld inzamelen voor het goede doel

Statiegeld
Vandaag de balans maar eens opgemaakt voor januari. Op dit moment zit er een schamele € 4,50 in het spaarschaap voor Stichting Melief, maar goed dat zou in een heel jaar toch alweer op € 54 uitkomen en alle beetjes helpen niet waar 😉 We zijn nu eenmaal geen groot frisgebruikers.

Afval voor het goede doel
Nog iets om de balans voor op te maken, want hoe hard gaan de doppen, kroonkurken en zaadjes in een maandje tijd.

Zaden
Dit gaat niet zo heel hard, ik wil niet zeggen dat ik alle groente met zaadjes ontwijk omdat ik druk ben 😂 (ja wel over nagedacht hahaha), maar op dit moment hebben we pas drie potjes met:
Rode puntpaprika
Spaanse peper
Rode paprika
Toch wel heel leuk als je een appje krijgt 'paprikazaadjes moet ik die eerst drogen voor ik ze aan je geef?'

Kroonkurken
Deze gaan niet heel hard al zit er een aardig bodempje in de doos. Hier thuis wordt weinig bier gedronken, de hoeveelheid dopjes komt door mijn tante die een brasserie heeft en met me mee spaart 😃 Naast kroonkurken mogen tegenwoordig ook de doppen van glazen potten worden ingeleverd voor het Diabetes Fonds. Ik breng deze 1x per jaar naar het verzamelpunt in Elst dus spaar gerust mee.

Doppen
Deze gaan hard! Naast dat overal plastic doppen op lijken te zitten als je ze verzamelt zijn er heel veel mensen die met mij meesparen, zo lief! Komende week even zorgen dat de lading doppen bij de doppendames terecht komt, zij zorgen dat alle doppen naar een verzamelpunt worden gebracht.

Minder plastic/afval
Deze periode eens gekeken of we groen afval kunnen minderen.Ik heb thuis een bakker rondlopen en die is nogal gesteld op lekker vers brood, we houden dan bij tijd en wijlen ook best eens wat sneetjes over die 'niet meer kunnen'. Nu probeer ik daar eerst tosti's van te maken (maar dat gaat niet doordeweeks want dan werk ik) of paneermeel maar voor die incidentele schnitzel of gehaktbal hebben we al snel genoeg. Dus wat doen we met het brood dat we over hebben? We drogen het (tot het keihard is) en malen er grof 'paneermeel' van en zetten dat met droog weer in de tuin voor de vogels. Ze zijn er supergek op, van de week echt een vogeltjesfeest in de tuin, zeker 25 vogeltjes deden zich tegoed aan het brood en alle andere vogelvoersoorten die onze tuin rijk is. Wel jammer dat als ik dan met de tuinvogeltelling mee doe ze zich allemaal verstoppen 😂

Samengevat geen big achievements, maar kleine groene stapjes. Nog steeds douche ik 3 minuutjes, gaat alles op de ecostand, verzamel ik restwater en worden er spulletjes in huis weggegooid en weggegeven. Nu duik ik de keuken in om Myrthe te helpen met een lekkere zondagse avondmaaltijd zonder pakjes en zakjes #meerzelfmaken.

See ya 💋

Geen opmerkingen:

Een reactie posten